Dolandırıcılık Eylemleri ve Korunma Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme

 

Son yıllarda dijital kanalların kullanımının yaygınlaşmasına da bağlı olarak artan dolandırıcılık eylemleri hakkında farkındalık oluşması ve alınabilecek güvenlik önlemlerine ilişkin kamuoyuna bilgi verilmesi amacıyla Türkiye Bankalar Birliği tarafından “Dolandırıcılık Eylemleri ve Korunma Yöntemleri” başlıklı bir e-kitap hazırlanmıştır.

Bilinen çeşitli dolandırıcılık vakalarından detaylı örneklerin verildiği kitap, dolandırıcıların kullandığı yöntemlere dikkat çekerek, bu tür eylemler ile karşılaşmamak için alınması gereken korunma önlemlerini anlatmaktadır.

Kitapta zararlı yazılım kaynaklı dolandırıcılıklar, sosyal mühendislik temelli dolandırıcılıklar, ATM dolandırıcılıkları dahil Elektronik Bankacılık Kanallarında karşılaşılan bir çok dolandırıcılık türü hakkında bilgi verilmiştir. İlaveten, kimlik belgesi, sahte talimat, sahte vekaletname gibi bilgi ve belge sahteciliği konularını da içermektedir.

Müşteriler tarafından alınabilecek önlenmeler arasında aşağıdakiler belirtilmiştir:

Bildirimlerle Gelen Linkler: Kaynağından emin olunmayan kısa mesaj (SMS), sosyal medya reklamları, anlık haberleşme uygulamalarından gelen mesajların ve e-posta iletileri açılmamalı ve içerisindeki linklere tıklanmamalıdır.

Kimlik Bilgilerinin Gizliliği: Banka işlemlerinde kullanılan kimliklerin güvenliği son derece önem arz ettiğinden; kimliklerin taranmış görüntüleri bilgisayarlarda saklanmamalı, fotokopileri rastgele yerlerde bulundurulmamalıdır.

Şifre/Parola Bilgilerinin Gizliliği: Bankacılık işlemlerinde kullanılan şifre/parola (kart şifresi, tek kullanımlık şifre dahil olmak üzere) kişiye özeldir ve gizliliğinin sağlanması müşteri sorumluluğundadır. Şifre/parola bilgisinin kolay tahmin edilemeyecek şekilde (doğum tarihi vb.) oluşturulması önemlidir.

Ortak kullanıma tahsis edilmiş ve güvenliğinden emin olunmayan cihazlardan bankacılık uygulamalarına/kanallarına giriş yapılmaması önerilmektedir. Ayrıca ortak kullanıma (kamuya) açık kablosuz internet bağlantıları üzerinden bankacılık işlemlerinin yapılmaması tercih edilmelidir. ATM ve POS gibi kamuya açık alanda yapılan bankacılık işlemlerinde kullanılan şifrelerin, başkaları tarafından görülmeyecek şekilde girişinin yapılması önemlidir.

Bankalardan Gelen Bildirimler: Ürünlerin güvenliği ile ilgili hususlar hakkında bankalar tarafından verilen bilgilerin/açıklamaların okunması ve belirlenen talimatlara uygun olarak işlem yapılması güvelik açısından büyük önem arz etmektedir.

Güvenlikle ilgili herhangi bir tereddüt oluşması durumunda mutlaka bankaya başvurulmalı ve bilgi verilmelidir.

Unutulmamalıdır ki, bankalar tarafından müşterilerinden e-posta yoluyla kişisel bilgiler talep edilmez.

Kişisel bilgileri soran e-posta ve/veya e-posta içerisinde yer alan linkler üzerinden bilgi paylaşılmamalı, cevap verilmemeli ve bu tür bir durumla karşılaşıldığında bankaya bilgi verilmelidir.

Bankalarca yapılan güvenlik duyuruları takip edilmeli ve bu duyurularda iletilen uyarılara dikkat edilmelidir.

Bankacılık İşlemi Yapılan Cihazların Güvenliği: Bankacılık işlemi yapılan cihazların işletim sistemi ve internet tarayıcısı güncel tutulmalı, bu cihazlarda lisanslı “anti-virüs” yazılımları kullanılmalı ve bu yazılımlar periyodik olarak güncellenmelidir. Bankacılık işlemlerinde kullanılan cep telefonu dahil olmak üzere tüm cihazların güvenliği müşteri sorumluluğunda olup, bu cihazların üçüncü kişilerin kullanımına izin verilmemelidir.

İletişim Bilgilerinin Güncelliği: Bankanın müşteri adına yapılan işlemlerle ilgili bilgilendirme yaptığı ve şüpheli işlem bildiriminde ulaşmak için kullandığı iletişim adreslerinin (cep telefonu numarası, e-posta bilgisi, ev/iş adresi vb.) banka kayıtlarında daima güncel tutulması önemlidir. Bu adreslerde yapılan değişiklikler müşteri tarafından bankaya zamanında bildirilmelidir.

Detaylı bilgiye aşağıdaki kaynaklardan ulaşabilirsiniz.

https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/Dokuman/8814/TBB_KD_050122.pdf

https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/Dokuman/7328/TBB-Dolandiricilik-Eylemleri-ve-Korunma-Yontemleri.html

Duyuru tarihi: Ocak 2022

 

Diğer Haberler :

Haberler
 
 
Gizlilik Taahhüdümüz

Turkland Bank A.Ş. Gizlilik Açıklaması

TurklandBank A.Ş müşterilerinden, yasal mevzuat çerçevesinde zorunlu olarak alınması gereken bilgiler yanında, vermeyi hedeflediği en iyi hizmet ve ürünü sağlamak amacı ile yalnızca gerekli olduğuna inanılan bilgileri almaktadır.

Müşterilerimizden aldığımız bilgilerin gizliliği ve güvenliği, esas aldığımız en önemli kriterdir.

Turkland Bank A.Ş., müşteri bilgilerinin gizliliğini korumak adına aşağıda belirtilen kuralları esas almıştır

Müşteri bilgileri Turkland Bank A.Ş. tarafından oluşturulmuş güvenlik sistemi içerisinde gizlidir ve yalnızca müşteri bilgilerinin gizliliği ile doğru kullanımı konusunda yeterince eğitilmiş ve bu bilgileri kullanabilmek için yetkilendirilmiş Bankamız çalışanlarının müşteri bilgilerine erişimleri mümkündür.

Turkland Bank A.Ş., kendi personeli de dahil olmak üzere, müşteri bilgilerine herhangi bir kişinin izinsiz ulaşamaması amacıyla sıkı bir güvenlik sistemi uygulamaktadır.

"Müşteri bilgileri, ilgili yasa ve düzenlemelerdeki zorunluluklar dışında, başka kurum ve kuruluşlara onayınız alınmadan ve/veya talebiniz olmaksızın verilmez.

İlgili yasalarda öngörülen çeşitli yönetsel otoriteler ve yargı organları, mercileri veya Turkland Bank A.Ş.'nin tabi olduğu düzenleyici kurumlar zaman zaman müşteri bilgilerini paylaşmamızı veya açıklamamızı isteyebilirler. Böyle durumlarda, müşteri bilgileri sadece gerekli yetkiler çerçevesinde ve ilgili yasa ve düzenlemelerdeki sınırlar dahilinde açıklanacaktır. Üçüncü kişi ve kuruluşlardan alınan hizmetlerde, kişi, kuruluşlar ve çalışanlarının Turkland Bank A.Ş. tarafından belirlenen gizlilik ve sır saklama kurallarına uymaları muhakkak talep edilmektedir.

Bilgilerin güncelliği

Bilgilerinizin doğruluğu ve güncelliği önemlidir. Hesap bildirimleri ve İnternet Bankacılığı gibi çeşitli yollarla iletişim bilgilerinize, hesap bakiyelerinize, işlemlerinize ve benzeri bilgilere erişebilirsiniz. Size ait bilgilerinizin güncel olmadığını veya hatalar olduğunu tespit etmeniz durumunda gerekli güncellemeleri veya değişiklikleri yapabilmemiz için lütfen şubenize bilgi verin.

Gizliliğin korunması

Bilgilerinizin gizliliğinin korunması konusunda;

• Hesap bakiyenizi ve banka ekstrelerinizi düzenli olarak kontrol etmenizi ve herhangi bir tutarsızlık durumunda şubenize bildirmenizi,
• Kimlik bilgilerinizin, şifrelerinizin veya diğer dizli bilgilerinizin üçüncü şahıların eline geçmiş olabileceğinden şüpheleniyorsanız ivedilikle durumu şubenize bildirmenizi,
• Karşı tarafın kimliğinden emin olmadığınız telefon görüşmeleri veya elektronik yazışmalarda kişisel bilgilerinizi paylaşmamanızı,Online bankacılık işlemleriniz için güvenli bir tarayıcı kullanmanızı ve çevrimiçi uygulamaları kullanmadığınızda kapatmanızı,.öneririz.

Turkland Bank A.Ş., yukarıda belirtilen temel ilkelerdeki taahhütlere uyarak, Bankamıza duyduğunuz güvene saygı gösterecek ve güvenin sürekliliğini sağlayacak biçimde çalışacaktır. Bununla birlikte, hizmet sunduğumuz müşterilerimizin de verdikleri bilgilerin gizliliği konusunda kendilerinden beklenen hassasiyeti göstereceklerine inanmaktayız.

Gizlilik Açıklamamızda zaman içerisinde mevzuat değişiklikleri ve Banka uygulamalarından kaynaklanan değişiklikler yapılması durumunda güncel açıklamaya web sitemizden ulaşabilirsiniz.